Informacja Konsumencka
Działając na podstawie ustawy o prawach konsumenta z dnia 30
maja 2014 roku (Dz. U. poz. 827) podajemy do wiadomości Odbiorcy
usług (konsumenta) poniższe informacje. Dane Sprzedawcy
Sprzedawcą jest: Świdnickie Gminne Przedsiębiorstwo
Komunalne Spółka z o.o. z siedzibą
w Bystrzycy Dolnej nr 55A, zarejestrowane
w Sądzie Rejonowym dla Wrocławia – Fabrycznej we Wrocławiu
-
IX Wydziale Gospodarczym Krajowego Rejestru Sądowego pod nr KRS
0000307935, będące płatnikiem podatku od towarów i usług VAT, o numerach NIP: 8842663863, o numerze REGON : 020775910, posiadające
kapitał zakładowy w wysokości 4.013.100,00 złotych wpłacony w
całości, prowadzące działalność z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w
wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na podstawie zezwolenia
udzielonego przez Wójta Gminy Świdnica.
Dane adresowe i kontaktowe Sprzedawcy
Siedzibą Sprzedawcy jest :
Bystrzyca Dolna 55A ,
58-100 Świdnica
Adres poczty elektronicznej :
sgpk@sgpk.pl
Numer telefonu do siedziby :
74 851 59 80 (tel. stacjonarny)* Numery telefonów do zgłaszania awarii : Ogólny : 74 8515 994 (tel.
stacjonarny)*
Zgłaszanie awarii wodociągowych : 665 334 106
(tel.
komórkowy)*
Zgłaszanie awarii kanalizacyjnych
: 665 180 103 (tel.
komórkowy)* *opłata jak za połączenie
standardowe, ponoszona przez wybierającego numer wg cennika
właściwego jego operatora)
Adres dla potrzeb składania reklamacji
przez Odbiorcę usług
Świdnickie Gminne Przedsiębiorstwo Komunalne Sp. z o.o.,
Bystrzyca Dolna 55A,
58-100 Świdnica
Sposób kontaktowania się z Odbiorcą usług
Sprzedawca będzie kontaktował się z Odbiorcą usług za
pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, a w szczególności za pośrednictwem poczty elektronicznej oraz telefonów.
W sytuacji, gdy wymagają tego przepisy prawa, w tym umowa,
Sprzedawca będzie kontaktował się z Odbiorcą usług przy zastosowaniu
formy pisemnej (listownie).
Przedmiot świadczenia Przedmiotem świadczenia usług jest: - dostawa
wody w ilości i o ciśnieniu określonych w warunkach technicznych
oraz zawartej umowie oraz o jakości przeznaczonej do spożycia przez
ludzi, a także odbieranie ścieków w ilości i
na warunkach określonych w warunkach technicznych oraz umowie
zawartej pomiędzy sprzedawcą i odbiorcą. Szczegółowa informacja o
jakości dostarczanej wody, w tym o jej twardości, publikowana jest
na stronie internetowej Sprzedawcy i aktualizowana na bieżąco po
uzyskaniu stosownych wyników badań laboratoryjnych.
- usługi
techniczne – informacje o przebiegu sieci wod-kan, wydawanie
warunków technicznych, uzgadnianie dokumentacji,
- usługi
wykonania przyłącza wodociągowego i/lub kanalizacyjnego,
- usługi
wstrzymania przepływu wody, awaryjne lub inne usługi wykonywane na
zlecenie odbiorcy.
Cena lub wynagrodzenie za świadczenie usług wraz z
podatkami
Taryfa, stanowiąca zestawienie cen i stawek opłat za zbiorowe
zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków obowiązujące na
terenie Gminy Świdnica dla poszczególnych grup Odbiorców w danym
roku kalendarzowym, jest zatwierdzona
decyzją przez organ regulacyjny – Dyrektora Regionalnego Zarządu
Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z
siedzibą we Wrocławiu, a w przypadku jeżeli organ regulacyjny nie
wyda decyzji zatwierdzającej taryfę lub nakładającej na Sprzedawcę
obowiązek przedłożenia w określonym terminie poprawionego projektu
taryfy lub poprawionego uzasadnienia w zakresie, w którym wskazano
elementy wymagające poprawienia, ceny i stawki są określone w
taryfie, która weszła w życie po upływie 120 (stu dwudziestu) dni od
dnia doręczenia jej projektu organowi regulacyjnemu wraz z wnioskiem
o zatwierdzenie. Taryfa zawiera zestawienie cen i stawek opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków obejmujące : - stawki opłat za przyłączenie do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych – naliczane jednorazowo z chwilą przyłączenia nieruchomości do urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych; - ceny za dostarczoną wodę w rozliczeniach dokonanych na podstawie odczytu wskazań wodomierza lub w oparciu o przeciętne normy zużycia wody; - ceny za odprowadzone ścieki w rozliczeniach z Odbiorcami usług za ilość odprowadzonych ścieków ustaloną na podstawie wskazań urządzenia pomiarowego lub zużycia wody określonego zgodnie ze wskazaniami wodomierza lub w oparciu o przeciętne normy zużycia wody lub na podstawie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków; - stawki opłat abonamentowych – naliczane Odbiorcy odrębnie dla usługi dostawy wody i usługi odprowadzania ścieków – w zależności od długości okresu rozliczeniowego (1- lub 2-miesięcznego) i bez względu na ilość pobranej wody i ilość odprowadzanych ścieków a także w przypadku braku poboru wody lub odprowadzania ścieków; - stawki opłat za przekroczenie warunków wprowadzania ścieków przemysłowych do urządzeń kanalizacyjnych – stosowane w rozliczeniach z Odbiorcami odprowadzającymi ścieki przemysłowe
Sprzedawca udostępnia bezpłatnie cennik opłat za dostawę
wody i odprowadzanie ścieków oraz stawek opłat abonamentowych w
rozliczeniach z Odbiorcami (wyciąg z obowiązującej taryfy):
a) w formie pisemnej w siedzibie Sprzedawcy;
b) w formie pisemnej jako załącznik do zawieranej umowy;
c) w formie elektronicznej na stronie internetowej
Sprzedawcy. Wszystkie podawane tam ceny zawierają podatek od towarów i usług VAT
(wysokość podatku od towarów i usług naliczana jest zgodnie ze
stawkami obowiązującymi na dzień wystawienia odpowiedniego
rachunku).
Cenę łączną za daną usługę oblicza
się na podstawie wskazań ilości zużycia wody i odprowadzonych
ścieków (lub średniej ilości zużycia wody i odprowadzonych ścieków,
przyjętej na potrzeby rozliczeń w przypadku niesprawności
wodomierza) oraz obowiązującej jednostkowej ceny taryfowej dla
grupy, do której przynależy Odbiorca.
Sprzedawca udostępnia bezpłatnie cennik opłat za usługi
dodatkowe, świadczone przez Sprzedawcę
a) w formie pisemnej w siedzibie Sprzedawcy;
b) w formie elektronicznej na stronie internetowej
Sprzedawcy.
Wszystkie podawane tam ceny zawierają podatek od towarów i
usług VAT (wysokość podatku od towarów i usług naliczana jest
zgodnie ze stawkami obowiązującymi na dzień wystawienia
odpowiedniego rachunku).
Cena łączna za wykonane usługi
zależy od rodzaju wykonanej usługi i jest każdorazowo określana w
zawartej umowie, na podstawie sporządzonej kalkulacji.
Obowiązek dostarczenia towarów bez wad
Sprzedawca jest zobowiązany dostarczyć towar
wolny od wad, tj. w przypadku dostawy wody – o jakości
przeznaczonej do spożycia przez ludzi – zgodnie z obowiązującymi w
tym zakresie normami oraz o ciśnieniu i w ilości
ustalonych w zawartej umowie, a w przypadku odbioru ścieków –
w sposób niezawodny
i w
ilości określonej
w zawartej umowie.
Pozostałe usługi wykonywane na zlecenie
odbiorcy realizowane są na warunkach uzgodnionych w umowie, w której
zawarte
są informacje dotyczące właściwości poszczególnych prac/towarów. W
zależności od przedmiotu umowy,
do zawieranych umów mają zastosowanie przepisy prawa powszechnie
obowiązującego odpowiednie ze względu na przedmiot zawieranej umowy. W każdym przypadku Sprzedawca jest
jednak zobowiązany do wykonania
zobowiązania bez wad.
Jakość wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi została
określona w przepisach wykonawczych rozporządzenia Ministra Zdrowia
z dnia 7 grudnia 2017 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do
spożycia przez ludzi (Dz.U. z 2017 r., poz.
2294).
Sprzedawca informuje, że do działań w zakresie świadczenia usług dostarczania wody i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Świdnica stosuje się Regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków – regulamin uchwalony został Uchwałą nr IV/36/2019 Rady Gminy Świdnica z dnia 24 stycznia 2019 r. w sprawie uchwalenia "Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie gminy Świdnica". Regulamin został ogłoszony w Dzienniku Urzędowym Województwa Dolnośląskiego poz. 923 z dnia 11.02.2019 r. i obowiązuje od dn. 25.02.2019 r.
Koszty korzystania ze środków
porozumiewania się na odległość w celu zawarcia umowy : Koszty porozumiewania się na odległość (w tym koszty połączeń
telefonicznych i korzystania z sieci Internet) w celu zawarcia umowy
ponoszone są przez stronę inicjującą, zgodne z taryfą jego
operatora.
Sposób i termin zapłaty :
Odbiorca usług dokonuje zapłaty za dostarczoną wodę i
odprowadzone ścieki w terminie określonym w fakturze, który nie może
być krótszy niż 14 dni od daty jej doręczenia.
Odbiorca może dokonać zapłaty :
a) Gotówką na ręce inkasenta
-
bez żadnych dodatkowych opłat prowizyjnych;
b) Gotówką w kasie w siedzibie przedsiębiorstwa
- bez
żadnych dodatkowych opłat prowizyjnych;
c) Przelewem na
numer rachunku bankowego Sprzedawcy, indywidualnie nadany dla
każdego Odbiorcy i wskazany na fakturze VAT – ewentualne opłaty
prowizyjne są niezależne od Sprzedawcy. Koszty związane z wykonaniem
przelewu na numer rachunku bankowego Sprzedawcy ponosi Odbiorca
zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku, w którym Odbiorca prowadzi
swój rachunek bankowy. W szczególnie uzasadnionej sytuacji Sprzedawca może rozłożyć płatność za
wykonaną usługę na raty, których wysokość i termin zapłaty
uzgodnione są w umowie zawartej przez Sprzedawcę z Odbiorcą.
Sposób i termin spełnienia świadczenia
usług przez Sprzedawcę Sprzedawca jest zobowiązany
do stałego świadczenia usług na rzecz Odbiorcy na warunkach
określonych w zawartej z Odbiorcą umowie. Rozliczenia z tytułu
wykonania usług przez Sprzedawcę na rzecz Odbiorcy będą następowały
w okresach rozliczeniowych 1-miesięcznych lub 2-miesięcznych –
każdorazowo stosownie do ustaleń zawartych w umowie z poszczególnym
Odbiorcą.
Ustalenie ilości sprzedanej wody będzie następować na
podstawie wskazań wodomierza głównego.
Sposób załatwiania reklamacji Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania
umowy przez Sprzedawcę. Sprzedawca rozpatrzy reklamację bez zbędnej
zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 14 dni od dnia złożenia
reklamacji. Odbiorca może domagać się od Sprzedawcy obniżenia należności w razie
dostarczenia wody o pogorszonej jakości oraz ciśnieniu niższym od
określonego warunkami technicznymi. Wielkość obniżenia należności
wynikać będzie z ilości wody dostarczonej w okresie trwania
zakłócenia i określona zostanie przez strony w stosownym protokole.
W przypadku wniosku Odbiorcy o
sprawdzenie prawidłowości działania wodomierza głównego, termin
rozpatrzenia reklamacji uzależniony będzie od terminu wykonania
ekspertyzy wodomierza przez Obwodowy Urząd Miar. Zgłoszenia przez Odbiorcę usług zastrzeżeń do wysokości faktury VAT nie
wstrzymuje jej zapłaty. W przypadku nadpłaty zalicza się ją na
poczet przyszłych należności lub na żądanie Odbiorcy usług zwraca
się ją niezwłocznie, jednak nie później niż w terminie 14 dni od
dnia złożenia wniosku w tej sprawie.
Sprzedawca dokonuje zwrotu nadpłaty przy
użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył Odbiorca, chyba
że Odbiorca wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie
wiąże się dla niego z żadnymi kosztami. Sprzedający ponosi odpowiedzialność na zasadach
określonych w Kodeksie cywilnym za wady fizyczne i prawne rzeczy
(rękojmia). Szczegółowe regulacje w tym zakresie są określone w
przepisach art. 556 – 576 Kodeksu cywilnego.
Prawo rozwiązania umowy
Umowa o świadczenie usług z zakresu
dostarczania wody i odprowadzania ścieków może zostać zawarta na
czas określony lub nieokreślony. Czas trwania umowy określają
strony, stosownie do poczynionych między sobą uzgodnień. Umowa może być rozwiązana : a)
za
porozumieniem stron; b) przez
Odbiorcę za trzymiesięcznym wypowiedzeniem dokonanym pisemnie – ze
skutkiem na koniec miesiąca kalendarzowego. W przypadku pozostałych umów zawieranych przez Sprzedawcę z Odbiorcą,
strony każdorazowo w umowach uzgadniają możliwość ich rozwiązania,
jak również określają sposoby takiego rozwiązania.
Treść usług posprzedażnych i gwarancji
Sprzedawca świadczy usługi posprzedażne
wówczas, jeżeli na towar lub
usługę została udzielona gwarancja, kupujący uprawniony jest do
stosowania się do procedury opisanej w karcie gwarancyjnej.
Ewentualne usługi posprzedażne mogą zostać przewidziane w umowie
zawartej między Sprzedawcą a Odbiorcą przy czym ich zakres będzie
uwzględniał właściwości i specyfikę przedmiotu umowy.
Prawo odstąpienia od umowy
Prawo do odstąpienia przez Odbiorcę od umowy
zawartej ze Sprzedawcą w lokalu Sprzedawcy (w jego siedzibie)
następuje na zasadach określonych w tej umowie, jak również w
przepisach powszechnie obowiązujących.
Termin związania ceną
Rozliczanie
należności za usługi związane z zaopatrzeniem w wodę i
odprowadzaniem ścieków następuje
na podstawie
cen i stawek opłat określonych w obowiązujących taryfach za zbiorowe
zaopatrzenie w wodę
i zbiorowe
odprowadzanie ścieków.
Określone w taryfie ceny i stawki opłat obowiązują nieprzerwanie do czasu wejścia w życie nowej taryfy albo tymczasowej taryfy. 1. Zgodnie z art. 24c ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 328) organ regulacyjny, którym jest Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z siedzibą we Wrocławiu, w terminie 45 dni od dnia otrzymania wniosku o zatwierdzenie taryfy: 1) ocenia projekt taryfy oraz uzasadnienie pod względem zgodności z: a) przepisami ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków, b) przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - Prawo wodne; 2) analizuje zmiany warunków ekonomicznych wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działalności gospodarczej, w tym marżę zysku, oraz weryfikuje koszty związane ze świadczeniem usług, poniesione w latach obrachunkowych obowiązywania poprzedniej taryfy, ustalone na podstawie ewidencji księgowej, z uwzględnieniem planowanych zmian tych kosztów w okresie obowiązywania taryfy, pod względem celowości ich ponoszenia w celu zapewnienia ochrony interesów odbiorców usług przed nieuzasadnionym wzrostem cen. 2. Jeżeli wynik oceny, weryfikacji lub analizy jest pozytywny, organ regulacyjny zatwierdza taryfę w drodze decyzji [art. 24c ust. 2 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 328)]. 3. Jeżeli wynik oceny, weryfikacji lub analizy, o których mowa w pkt. 1, jest negatywny z powodu warunków ekonomicznych wykonywania przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne działalności gospodarczej, wskazujących na konieczność obniżenia cen i stawek opłat poniżej cen i stawek opłat zawartych w projekcie taryfy, a przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne nie przedłożyło w terminie określonym w decyzji organu poprawionego projektu taryfy lub poprawionego uzasadnienia, organ regulacyjny określa, w drodze decyzji, tymczasową taryfę, biorąc pod uwagę warunki ekonomiczne wykonywania działalności gospodarczej przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne oraz zapewniając pokrycie uzasadnionych kosztów tego przedsiębiorstwa. (taryfa tymczasowa) 4. Tymczasową taryfę stosuje się do czasu wejścia w życie taryfy zatwierdzonej zgodnie z informacją określą w pkt. 1 - 2 powyżej. 5. W terminie 7 dni od dnia, w którym decyzja zatwierdzająca taryfę (pkt. 2) lub taryfę tymczasową (pkt. 3), stała się ostateczna, organ regulacyjny ogłasza zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. 6. Wójt Gminy Wiejskiej Świdnica zamieszcza zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej gminy. 7. Sprzedawca zamieszcza zatwierdzoną taryfę albo tymczasową taryfę na swojej stronie internetowej lub udostępnia ją w punktach obsługi klientów. [art. 24e ust. 1-3 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz.U. z 2017 r., poz. 328)]. 8. Zatwierdzona taryfa oraz tymczasowa taryfa wchodzą w życie po upływie 7 (siedmiu) dni od dnia ogłoszenia, o którym mowa w pkt. 5 powyżej. 9. Jeżeli organ regulacyjny nie wyda decyzji zatwierdzającej taryfę lub decyzji nakładającej na Sprzedawcę obowiązek przedłożenia w określonym terminie poprawionego projektu taryfy lub poprawionego uzasadnienia w zakresie, w którym wskazano elementy wymagające poprawienia, taryfa wchodzi w życie po upływie 120 (stu dwudziestu) dni od dnia doręczenia jej projektu organowi regulacyjnemu wraz z wnioskiem o zatwierdzenie. W takim przypadku Sprzedawca ogłasza taryfę na swojej stronie internetowej oraz udostępnia w punktach obsługi klientów. 10. W przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług stosowanej dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków ceny i stawki opłat wskazane w taryfie mogą ulec zmianie w zakresie wynikającym ze zmiany stawki podatku. W takim przypadku zmiany taryfy, taryfa ta wchodzi w życie z dniem, w którym uległa zmianie stawka podatku od towarów i usług stosowana dla usług zbiorowego zaopatrzenia w wodę lub zbiorowego odprowadzania ścieków. Wówczas, do ogłoszenia taryfy stosuje się odpowiednio tryb wskazany w pkt. 5-7 powyżej. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany zawartej umowy, jednakże Odbiorca ma prawo jej wypowiedzenia, które należy dokonać na piśmie.
Uzgodniona przez strony cena za pozostałe usługi świadczone przez
Sprzedawcę
wiąże do momentu
jej zmiany przez
strony.
Kaucje i zabezpieczenia Sprzedawca nie wymaga od Odbiorcy usług złożenia kaucji lub udzielenia
innych gwarancji finansowych.
Możliwości skorzystania z pozasądowych sposobów
rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń
1.
Odbiorca usług może
zdecydować się na dochodzenie polubownego rozstrzygnięcia sporu ze
Sprzedawcą związanego ze sprzedażą towaru przed jednym ze stałych
sądów polubownych specjalizujących się w sprawach konsumenckich.
2.
Odbiorca może
skorzystać z postępowania mediacyjnego uregulowanego szczegółowo w
przepisach art. 1831 – 18315 Kodeksu
postępowania cywilnego
3.
Jednym ze sposobów
pozasądowego rozpatrywania sporów jest postępowanie przed stałym
sądem polubownym, które to sądy działają przy wojewódzkich
inspektorach inspekcji handlowej na podstawie art. 37 ustawy z dnia
15 grudnia 2000 roku o Inspekcji Handlowej, zgodnie z ich
regulaminami. 4. Odbiorca może uzyskać bezpłatną pomoc w sprawie rozstrzygnięcia sporu między Odbiorcą a Sprzedawcą, korzystając także z bezpłatnej pomocy powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów lub organizacji społecznej, do której zadań statutowych należy ochrona konsumentów (m.in. Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich). 5. Ponadto, spory między Sprzedawcą a Odbiorcą mogą być rozstrzygane przez organ regulacyjny - Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie we Wrocławiu.
Poniżej przedstawione informacje (zasady) mają z konieczności charakter
skrótowy i generalny oraz nie muszą być stosowane przez wszystkie
stałe polubowne sądy konsumenckie działające przy wojewódzkich
inspektorach inspekcji handlowej. W związku z tym wskazane jest, aby
Odbiorca usług przed podjęciem decyzji o wyborze tej formy
postępowania zapoznał się z regulaminem sądu polubownego, do którego
zamierza wystąpić o polubowne rozparzenie sporu.
Aby wystąpić z wnioskiem o mediację do stałego polubownego sądu konsumenckiego należy uprzednio wyczerpać tryb postępowania reklamacyjnego stosowanego przez Sprzedawcę. W celu wszczęcia postępowania wskazane jest(aczkolwiek nie jest to wymóg konieczny) wypełnienie formularza opracowanego przez wojewódzki inspektorat Inspekcji Handlowej, tj. wzoru wniosku o mediację. Wniosek o mediację należy kierować do tego inspektoratu, na którego terenie znajduje się siedziba lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej Sprzedawcy będącego w sporze z Odbiorca usług (Konsumentem). Po otrzymaniu wniosku o mediację wojewódzki inspektor zapoznaje Sprzedawcę z roszczeniem Konsumenta, przedstawia przepisy prawa mające zastosowanie w sprawie i ewentualnie składa propozycję polubownego zakończenia sporu. Jeżeli Sprzedawca wyrazi zgodę na mediację dochodzi do wszczęcia właściwego postępowania mediacyjnego. W trakcie postępowania wojewódzki inspektor może wyznaczyć Sprzedawcy określony termin zajęcia stanowiska w sprawie sposobu zakończenia sporu z Odbiorcą usług. Jeśli w wyznaczonym terminie sprawa nie zostanie polubownie zakończona lub co najmniej jedna ze stron oświadczy, że nie wyraża zgody na polubowne zakończenie sprawy, wojewódzki inspektor odstępuje od postępowania mediacyjnego.
Natomiast, organ regulacyjny - Dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie we Wrocławiu ma kompetencję w sprawach spornych dotyczących: 1) odmowy zawarcia umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, 2) odcięcia dostawy wody lub zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, lub odmowy przyłączenia do sieci nieruchomości osobie ubiegającej się o przyłączenie nieruchomości do sieci. Organ rozstrzyga sprawę w oparciu o wniosek jednej ze stron w drodze decyzji. Organ może nakazać Sprzedawcy: a) zawarcie umowy o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków; b) przywrócenie dostawy wody; c) otwarcie przyłącza kanalizacyjnego; d) przyłączenie do sieci. Od wydanej przez organ regulacyjny decyzji przysługuje odwołanie do Sądu Okręgowego w Warszawie - sądu ochrony konkurencji i konsumentów w terminie 14 (czternastu) dni od dnia doręczenia decyzji. Postępowanie w sprawie odwołania od decyzji toczy się na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 155, z późn. zm.) o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji rynku wodno-kanalizacyjnego. Natomiast, na wniosek jednej ze stron organ regulacyjny może określić, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie, warunki zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków, lub przyłączenia do sieci do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu. Do takich postanowień przepisy ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2018 r., poz. 155, z późn. zm.) o postępowaniu w sprawach z zakresu regulacji rynku wodno-kanalizacyjnego, z tym że zażalenie wnosi się w terminie 7 (siedmiu) dni od dnia doręczenia postanowienia.
Prawnie ukształtowana ochrona konsumenta
dotyczy zasady indywidualnego kształtowania treści
(wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 kwietnia 2015
roku, sygn. akt I CSK 216/14)
|